Feyenoord en Chelsea gaan op sociaal-maatschappelijk gebied nauw samenwerken. Tijdens de opening van het fonkelnieuwe Clubhuis Feyenoord vonden woensdag 6 maart de eerste gezamenlijke activiteiten plaats.

Coaches van beide clubs begeleidden kinderen tijdens speciale door Chelsea ontwikkelde ‘STEM’-lessen. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths en is ontwikkeld in de Verenigde Staten. De methode is bedoeld om kinderen voor te bereiden op toekomstige beroepen, waarbij programmeren en techniek belangrijke bestandsdelen zullen zijn.

Feyenoord neemt STEM op als belangrijk element in haar nieuwe onderwijsondersteunende programma Club1908, waar scholen in Rotterdam binnenkort gebruik van kunnen maken. Het is een goede manier om sport met programmeren te verbinden, omdat kinderen spelenderwijs leren.

‘Geweldig dat we op deze manier kennis kunnen uitwisselen en Rotterdamse kinderen kunnen laten profiteren van iets dat bij een andere club is ontwikkeld,’ zegt Ton Strooband, manager maatschappelijke zaken. Matt Mead, manager onderwijs van de Chelsea Foundation, was ook erg enthousiast. ‘Het was precies zoals ik had gehoopt. De lach op de gezichten van de leerlingen na het maken van een goal met de Sphero-robot is mooi om te zien en dat is waar we het voor doen.’

Feyenoord en Chelsea zijn van plan om de samenwerking niet te beperken tot onderwijs alleen, maar uit te breiden naar andere sociaal-maatschappelijke activiteiten. Chelsea staat in Engeland bekend als een van de meest vooruitstrevende clubs op dit gebied.

Op 25 maart zullen Chelsea en Feyenoord de samenwerking en de eerste bevindingen presenteren tijdens de halfjaarlijkse conferentie van het European Football for Development Network (EFDN) in Londen, waar zo’n zeventig Europese clubs samenkomen om kennis uit te wisselen.

DELEN