In 2018 zijn meer goederentreinen ingezet dan in 2017. Het aantal kilometers dat goederentreinen in Nederland hebben gereden is door de lage waterstand in de rivieren met 4 procent toegenomen tot 9,3 miljoen. Dat blijkt uit het Jaarrapport ontwikkeling spoorgoederenverkeer 2018.

Belangrijkste oorzaak voor het toegenomen spoorvervoer is de droogte vorig jaar. In het stroomgebied van de Rijn viel in de zomer en het najaar van 2018 weinig neerslag. Gecombineerd met hoge temperaturen leidde dit tot lage waterstanden in de grote rivieren. Voor de scheepvaart was het gevolg dat minder lading per schip kon worden meegenomen. Het spoor vormde een alternatief om lading alsnog op de plaats van bestemming te krijgen.

Uit het jaarverslag blijkt tevens dat vorig jaar meer dan in 2017 is gewerkt aan het 3e spoor Zevenaar – Oberhausen, waardoor veel goederentreinen niet via de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde Betuweroute konden rijden. In 2018 is 87 dagen gewerkt aan de aanleg van het 3e spoor, in 2017 42 dagen. In Zevenaar is de aanleg van het derde spoor eind 2018 afgerond, in Duitsland gaan de werkzaamheden de komende jaren nog door.

Gevolg van de werkzaamheden was dat goederentreinen moesten omrijden. Deze treinen vervoerden daardoor vier miljard tonkilometer aan goederen over de Betuweroute. Een tonkilometer is een ton vervoerd over een afstand van een kilometer. Dit is een afname van 14 procent. Die 14 procent werd omgeleid via het gemengde net, waar ook reizigerstreinen rijden. Hiermee kwam het aantal tonkilometers uit op 7,5 miljard. Ondanks de vele werkzaamheden blijft de Betuweroute een belangrijke verbinding voor het spoorgoederenvervoer. Met omleidingen ging nog altijd 47 procent van de goederentreinen over de Betuweroute. Een jaar eerder was dat 56 procent.

DELEN